زهر درمانی؛ روشی بی نظیر در طب سنتی دنیا

 

استفاده از زهر زنبور عسل مدت ها پیش مورد توجه دانشمندان بوده است. برخی محققان روش زهردرمانی را به پیش از میلاد مسیح نسبت داده اند. جایی که دانشمندان بزرگی در تمدن های مطرح بشری اقدام به استفاده از نیش زنبور عسل برای درمان بیماری های خاص بهره برده اند. با این حال در سال های اخیر و با توجه به تحقیقات گسترده علمی بر روی زهر زنبور، خواص زیادی از آن کشف و استحصال شده است. شاید به همین علت است که امروزه بسیار از افراد نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا، به دنبال راهکارهای مطرح شده در متد زنبوردرمانی به ویژه استفاده از زهر هستند.

برخی گمان می کنند که طب سنتی مختص ایران است و دیگر کشورها طب سنتی یا روشی که در آن از مواد طبیعی برای درمان استفاده شود ندارند! این در حالی است که برخی کشورهای دنیا مثل چین، آلمان، آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر در قاره های مختلف دنیا، طب سنتی فعال دارند. یکی از مهمترین مواد درون داروهای گیاهی تجویز شده در طب سنتی برخی کشورها زهر زنبور عسل است. همچنین روش نیش زدن زنبور برای مقابله با انواع بیماری ها در طب سنتی کشورهای گوناگون مورد توجه بوده است.

طب سنتی فعال در کشورهای گوناگون دنیا باعث شده تا این طب به عنوان طب مطرح مورد توجه قرار گیرد. تا جایی که برخی معتقدند علت فروکش کردن برخی اپیدمی ها در دنیا به دلیل استفاده از طب سنتی بوده است نه شیمیایی! زهر زنبور و نیش زنبور نیز یکی از روش های مطرح در طب سنتی های مختلف هستند که باید به آن توجه شود.

؛؛  در این مطلب به صورت خلاصه به معروف ترین استفاده هایی که از زهر زنبور عسل برای مقابله با بیماری های مختلف در کشورهای مختلف می شود اشاره می کنیم. اگر می خواهید از زهردرمانی برای مقابله با انواع بیماری ها استفاده کنید، بد نیست تعدادی از استفاده های آن در طب سنتی کشورهای مختلف را بخوانید

زهردرمانی در آمریکا
سابقه استفاده از زهر در کشور آمریکا، به زمان سرخ پوست ها بر می گردد. در بسیاری از منابع به دست آمده، مشخص شده است که سرخ پوست ها از نیش زدن زنبور عسل و برخی حیوانات دیگر مثل مار، برای درمان بیماری های مختلف استفاده می کرده اند.در آمریکای مدرن نیز در سال های اخیر در بهترین انستیتوهای این کشور، تحقیقات گسترده ای هم بر روی زهر و هم بر روی نیش زدن زنبور انجام شده است. این تحقیقات نشان داده که زهر زنبور ماده ای موثر برای مقابله با بسیاری از انواع سرطان و همینطور بیماری های خود ایمن است. به همین علت در بسیاری از شرکت های داروسازی از زهر استحصال شده به عنوان ماده اولیه استفاده می شود.

در سال 2020 چندین تحقیق معتبر در مورد خواص زهر زنبور برای مقابله با انواع بیماری منتشر شده که نشان می دهد این ماده قطعا اثرات موثری بر روی سرطان سینه در بانوان دارد. همچنین اثرگذاری زهر زنبور عسل بر روی کرونا از ادعاهایی است که در آمریکا به شدت مورد توجه قرار گرفته و پیگیری می شود.

زهر درمانی در آلمان
آلمان یکی از قوی ترین کشورها در زمینه طب سنتی است. طب سنتی آلمانی چندین شاخه دارد که هر کدام از این شاخه ها به خوبی توانسته اند اثرات خود را در درمان انواع بیماری نشان دهند. هومیوپاتی یکی از معروف ترین متدهای طب سنتی آلمانی است که مربوط به سلاطین ژرمن ها بوده که اکنون به صورت عمومی در اختیار افراد قرار دارد.

؛؛  هومیوپاتی چیست؟ روش درمانی طب سنتی آلمان را بشناسیم

هم در هومیوپاتی و هم در دیگر متدهای طب سنتی آلمانی، شاهد استفاده از زهر زنبور عسل هستیم. یکی از اجزاء مهم در داروهای هومیوپاتی، زهر زنبور بسیار بسیار رقیق شده است. از این داروها برای درمان مبیماری های متعددی استفاده می شود. همچنین نیش زدن زنبور هم در برخی متدهای طب سنتی آلمانی به عنوان راهکاری برای مقابله با بیماری های خاص عضلانی، سرطان و... استفاده می شود.

در آلمان تحقیقات گسترده ای بر روی زهر زنبور شده است. تا جایی که در انستیتوهای معتبر آلمان، مجوز استفاده از زهر برای استفاده در تولید داروهای مختلف صادر شده است. اگرچه نمی توانیم به این نوع داروها لقب زهردرمانی بدهیم، اما به هر حال یکی از اجزاء سازنده آن ها، ماده موثر زهر زنبور یعنی ملیتین است.

زهر درمانی در چین
در طب سنتی چین، تاکید ویژه ای بر روی نیش زنبور عسل وجود دارد. برخی از محققان طب سنتی چینی بر این باورند که استحصال زهر زنبور عسل و استفاده زا آن در تولید داروها، خاصیت زهر را به شدت کاهش می دهد. به همین علت است که برای مصرف این ماده دارویی، نیش زدن را توصیه می کنند.

برای این منظور مراکز تخحصصی زنبوردرمانی با استفاده از زهر در چین دایر شده است. چینی ها هم برای درمان بیماری های مختلف و هم برای پیشگیری از انواع بیماری به این مراکز مراجعه کرده و خود را در معرض نیش زنبورهای کارگر قرار می دهند. یکی از پررونق ترین کارهای زنبورداران چینی، تولید زنبورهایی است که به این مراکز می فروشند. این موضوع نشان استقبال زیاد چینی ها از این روش درمانی است.

البته زهردرمانی در چین تنها به نیش زنبور ختم نمی شود. بسیاری از محققان چینی از استحصال زهر و استفاده از آن به صورت تنها یا در ترکیب با دیگر مواد دارویی برای درمان بهره می برند. شرکت های معتعبر دارویی چین خریداران عمده پودر زهر زنبور عسل هستند و حتی در این زمینه واردات هم انجام می دهند!

زهر درمانی در ایران
در ایران نیز زهر درمانی سابقه زیادی دارد. از زمان های قدیم تا ابوعلی سینا تا امروز، از نیش زنبور عسل برای درما استفاده شده است. با این حال در سال های اخیر و با توجه به گسترده شدن دستگاه های زهر گیری، تولید زهر زنبور و استفاده از آن در طب سنتی ایرانی نیز افزایش پیدا کرده که نشان از روزهای بسیار بهتر دارد.

استفاده از نیش زدن زنبور عسل برای استفاده از خواص آن در ایران بیشتر مورد توجه است. علت نیز سادگی استفاده از این روش است. کافی است به برخی مراکز معتبر در تهران، کرج، مشهد، اصفهان و... که از نیش زنبور برای درمان استفاده می کنند مراجعه کنید و از این خدمات تخصصی بهره مند شوید.

فراموش نکنید که زهردرمانی و نیش زدن زنبور برای درمان بیماری ها، یک روش اختصاصی و بسیار خاص است. به هیچ وجه نباید خودسرانه استفاده شود. همچنین مراکز نامعتبر در ایران فراوان هستند. بهتر است حتما به مراکز معتبر در این زمینه مراجعه کنید تا نتیجه خوبی برای زنبوردرمانی کسب نمایید.


سخن آخر !
زهردرمانی یک روش مرسوم و شناخته شده در دنیا است. در این مطلب به صورت خلاصه به تعدادی از کشورهایی که از زهردرمانی در طب سنتی خود استفاده می کنند اشاره کردیم. کشورهای زیاد دیگری نیز در این زمینه پیشرو هستند که حتما در مطالب دیگر به صورت تخصصی به آن ها اشاره خواهیم کرد.